Categories
Motivasi

Makna Produktiviti Bagi Saya

Saya tidak peduli untuk menjadi cekap dan produktif hanya untuk menjadi orang yang lebih baik, untuk melakukan lebih banyak kerja, untuk menjadi lebih hebat. Menghasilkan lebih banyak barang demi produktiviti tidak menarik minat saya lagi (dulu).

Hari ini, saya hanya mementingkan produktiviti kerana ia mempengaruhi misi saya .

Saya berada dalam misi untuk mengubah dunia, dan jika saya dapat lebih fokus, berkesan, dan kuat ketika saya melakukan itu … maka ia melayani misi.

Apa yang tidak memenuhi misi adalah membakar diri . Saya berada dalam jangka masa panjang, dan rehat dan rawatan diri sangat penting.

Saya juga tidak mahu hidung saya terkena batu batu . Saya mengambil berat tentang pengalaman yang saya lalui semasa saya dalam misi – ia harus kuat, gembira, dan bermakna . Saya bukan hanya melakukan cranking widget.

Dengan mempertimbangkan konteks itu … mari kita lihat apa yang penting untuk produktiviti seperti ini – apa yang saya fikirkan sebagai Produktiviti Bererti yang Penting.

Produktiviti Bererti Yang Penting
Terdapat tiga bahagian untuk ini:

Penting : Anda memberi tumpuan kepada perkara penting, bukan hanya kesibukan, bukan apa yang terasa mendesak, bukan pada apa yang diminta oleh orang lain (walaupun yang penting mungkin adalah ketiga-tiganya). Ini mesti penting untuk misi anda atau sesuatu yang sangat penting bagi anda (kesihatan, orang tersayang, dll.). Mengusahakan perkara yang penting. Ini bermaksud menjelaskan setiap hari mengenai perkara yang penting bagi anda.
Bererti : Ini bukan hanya terasa seperti perkara seterusnya dalam senarai tugas anda … ia seharusnya terasa seperti perkara yang paling bermakna dalam senarai tugas anda. Anda mungkin juga membuka diri untuk merasa bahawa ini adalah tujuan anda, kegembiraan anda. Ini melayani seseorang kerana cinta, dengan penuh pengabdian. Seperti ketika saya membuat makan malam untuk isteri & anak-anak saya semalam – ini adalah tindakan menyuburkan mereka, menjaga mereka, menyayangi mereka. Menulis catatan ini terasa seperti itu bagi saya. Sebenarnya, kita dapat membawa makna semacam itu pada kebanyakan tugas, jika kita mempraktikkan pengabdian semacam ini.
Produktif : Dalam mod kerja ini, saya fokus. Saya tidak berpaling dari kesukaran atau ketidakselesaan atau ketidakpastian, berlari ke gangguan atau tugas yang lebih mudah. Ini penting, itu bermakna, ini adalah tindakan cinta – dan orang yang saya layani sangat menghargai ketidakselesaan ini. Saya menghilangkan gangguan, dan masuk ke mod skrin penuh, memberikan ini seluruh fokus saya.
Seperti yang anda lihat, ketiga-tiga bahagian ini bertindih sedikit. Setiap perkataan benar-benar menggambarkan aspek yang berbeza dari perkara yang sama, tetapi masing-masing berguna.

Jadi bagaimana anda melakukan ini? Mari lihat kunci untuk mewujudkan ini.

Kunci untuk Produktiviti Bererti Penting
Anda sebenarnya boleh melakukan ini dengan banyak cara, tetapi berikut adalah beberapa elemen yang saya anggap penting dalam penerokaan saya sendiri:

Mengusahakan perkara yang penting . Adakah anda tahu tugas terpenting anda untuk hari ini? Untuk minggu ini? Untuk bulan itu? Untuk misi atau kehidupan anda? Ini adalah sesuatu yang jelas. Kita tidak semestinya sempurna, tetapi idenya adalah untuk mengetahui apa yang mustahak, dan lebih memusatkan perhatian pada perkara itu.
Sesi struktur . Sebilangan besar dari kita hanya melakukan seharian melakukan perkara-perkara secara rawak pada waktu-waktu yang rawak, tanpa struktur. Sebilangan orang menyusun hari mereka dengan begitu ketat sehingga tidak ada ruang untuk spontaniti atau berehat. Cara pertengahan, yang saya dapati, adalah membuat sesi berstruktur: 30 minit untuk mengerjakan tugas penting, misalnya. Atau 90 minit untuk menulis. 15 minit untuk memproses peti masuk atau mesej anda. Dua idea: lakukan tugas terpenting anda selama 60-90 minit pada awal setiap hari. Perkara pertama. Kedua, lakukan sesi pomodoro berfokus (fokus 25 minit pada satu tugas) 6 kali sepanjang hari, setiap hari.
Tuangkan diri anda ke dalamnya. Masukkan makna & kegembiraan dalam setiap sesi . OK, anda memulakan sesi. Jadikan ini sebagai sesi yang bermakna – pertama, dengan mengingatkan diri anda mengapa ini bermakna bagi anda. Kedua, dengan mencurahkan diri sepenuhnya, seolah-olah ini adalah perkara terpenting di alam semesta. Satu-satunya perkara di alam semesta. Ketiga, biarkan diri anda bermain, mencari kegembiraan, atau sebaliknya / merasa hidup / semasa sesi ini!
Belok ke arah dan bukannya pergi . Anda akan merasa tidak yakin, takut atau tidak selesa dengan beberapa tugas terpenting anda. Itu disebut “tidak berasas” – ketidakpastian untuk tidak mempunyai tanah yang kukuh di bawah kaki anda. Daripada berpaling, beralih ke tugas ini. Kekal dengan asas yang tidak berasas. Hadir dengan ketakutan dan ketidakpastian, tetapi jangan biarkan ia memaksa anda untuk keluar. Biarkan ia menjadi tindakan cinta dan pengabdian untuk tetap berada di tengah-tengah landasan ketika anda melakukan tugas.
Masukkan perkara yang lebih kecil ke dalam sesi fokus . Mungkin benar bahawa hanya beberapa e-mel atau mesej atau tugas yang mustahak – jadi di bawah garis panduan di atas, anda mungkin berfikir bahawa anda tidak seharusnya menjawab e-mel atau mesej tersebut, dan jangan sekali-kali melakukan kesalahan tersebut. Tetapi melakukan tugas, membayar bil, menjawab e-mel – semua ini penting pada tahap tertentu. Juggernaut misi anda akan berhenti jika anda tidak pernah mengekalkan enjin. Jadi jawapannya adalah untuk mengumpulkan tugas-tugas yang kurang penting (tetapi masih perlu) ke dalam sesi fokus. Contohnya, luangkan masa 15-20 minit untuk memproses e-mel. Sesi kumpulan ini menjadi mustahak.
Terdapat cara lain untuk bekerja dengan idea-idea ini. Contohnya, anda mungkin menghabiskan setengah hari, atau sepanjang minggu, menumpukan perhatian sepenuhnya pada sesuatu yang sangat penting. Anda mungkin menyusun hari anda sehingga anda melakukan tugas-tugas tertentu pada waktu-waktu tertentu – bertafakur dan menulis pada waktu pagi, mesej dan perjumpaan dan latihan pada waktu petang, misalnya. Tetapi tidak ada yang mustahak untuk pendekatan ini.

Idea utamanya ialah mengadakan sesi tersusun untuk tugas-tugas penting, beralih ke arah tidak berasas dan mencurahkan makna dan kegembiraan di dalamnya . Sederhana itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *