Categories
Motivasi

20 Petua Motivasi Terbaik

Artikel ini adalah senarai petua dan trik yang, jika digunakan bersama, adalah cara yang hampir pasti untuk mencapai tujuan anda.

Mencapai tujuan bukan masalah “disiplin”. Ini adalah masalah memotivasi diri sendiri, dan memusatkan perhatian pada matlamat anda. Ikuti petua ini, atau gabungannya yang sesuai untuk anda, dan anda seharusnya mempunyai motivasi dan fokus yang anda perlukan.

Di sini mereka:

  1. Carta Kemajuan Anda . Baru-baru ini saya menyiarkan tentang bagaimana saya membuat carta untuk mengesan kemajuan saya dengan setiap matlamat saya. Carta ini bukan hanya untuk tujuan maklumat, untuk saya melihat kembali dan melihat bagaimana keadaan saya. Ini untuk memotivasi saya untuk terus mencapai matlamat. Sekiranya saya rajin memeriksa carta saya setiap hari, dan menandakan titik atau “x”, maka saya ingin memastikan saya mengisinya dengan titik. Saya akan berfikir sendiri, “Saya lebih baik melakukan ini hari ini jika saya mahu menandakan titik.” Nah, itu adalah motivasi kecil, tetapi membantu, percayalah. Sebilangan orang lebih suka menggunakan bintang emas. Yang lain mempunyai log latihan , yang berfungsi juga. Atau cuba Matlamat Joe . Walau bagaimana pun anda melakukannya, lacak kemajuan anda, dan biarkan diri anda sedikit bangga setiap kali anda memberi tanda yang baik kepada diri sendiri.

Sekarang, anda akan mempunyai tanda buruk pada carta anda. Tidak mengapa. Jangan biarkan beberapa tanda buruk menghalang anda daripada meneruskan. Usahakan untuk mendapatkan markah yang baik pada masa akan datang.

  1. Tahan Diri Anda . Apabila saya memulakan dengan program latihan baru, atau apa-apa matlamat baru, saya pasti akan pergi. Saya penuh dengan kegembiraan, dan semangat saya tidak mengenal batas. Saya juga tidak mempunyai batasan diri. Saya rasa saya boleh melakukan apa sahaja. Tidak lama sebelum saya mengetahui bahawa saya mempunyai batasan, dan semangat saya mula berkurang.

Nah, motivator hebat yang saya pelajari adalah bahawa apabila anda mempunyai banyak tenaga di awal program, dan mahu habis – HOLD BACK. Jangan biarkan diri anda melakukan semua yang anda mahu lakukan. Biarkan diri anda melakukan 50-75 peratus daripada apa yang anda mahu lakukan. Dan rancang tindakan di mana anda perlahan-lahan meningkat dari masa ke masa. Sebagai contoh, jika saya mahu berlari, saya mungkin fikir saya boleh berlari sejauh 3 batu pada mulanya. Tetapi bukannya membiarkan diri saya melakukan itu, saya mulakan dengan hanya berjalan sejauh satu batu. Semasa saya melakukan batu itu, saya akan memberitahu diri saya bahawa saya boleh melakukan lebih banyak perkara! Tetapi saya tidak membiarkan diri saya. Selepas latihan itu, saya akan menantikan senaman seterusnya, apabila saya membiarkan diri saya melakukan 1.5 batu. Saya terus mengekalkan tenaga itu, memanfaatkannya, supaya saya dapat menggunakannya lebih jauh.

  1. Sertailah kumpulan dalam talian (atau luar talian) untuk membantu anda tetap fokus dan bermotivasi . Ketika saya mula berlari, lebih dari setahun yang lalu, saya menyertai beberapa forum yang berbeza, pada masa yang berlainan, di laman web yang berbeza, seperti Men’s Health (the Belly-Off Runner’s Club), Runner’s World , Cool Running , dan kumpulan berlari di About.com . Saya melakukan perkara yang sama ketika saya berhenti merokok.

Setiap kali saya menyertai forum, ini membantu saya mengikuti perkembangan. Bukan sahaja saya bertemu dengan sekumpulan orang lain yang sedang melalui apa yang saya lalui atau yang sudah melaluinya, saya akan melaporkan kemajuan saya (dan kegagalan) semasa saya meneruskannya. Mereka berada di sana untuk mendapatkan nasihat hebat, untuk sokongan moral, untuk membantu saya terus berjalan ketika saya mahu berhenti.

  1. Contohnya, hantarkan gambar tujuan anda di suatu tempat – di dekat meja atau di peti sejuk anda. Memvisualisasikan matlamat anda, tepat seperti yang anda fikirkan ketika anda mencapainya, sama ada matlamat kewangan seperti melancong ke Rom atau membina rumah impian, atau tujuan fizikal seperti menamatkan maraton atau mendapatkan perut yang rata, adalah motivator yang hebat dan salah satu kaedah terbaik untuk merealisasikan matlamat anda.

Cari foto majalah atau gambar dalam talian dan hantar di suatu tempat di mana anda dapat melihatnya bukan sahaja setiap hari, tetapi setiap jam jika boleh. Letakkannya sebagai foto desktop anda, atau halaman utama anda. Gunakan kekuatan akal anda untuk memastikan anda tetap fokus pada matlamat anda. Kerana fokus itulah yang akan membuat anda termotivasi dalam jangka masa panjang – setelah anda kehilangan fokus, anda akan kehilangan motivasi, jadi mempunyai sesuatu untuk terus membawa fokus anda kembali ke matlamat anda akan membantu mengekalkan motivasi tersebut.

  1. Dapatkan rakan senaman atau rakan tujuan . Tetap bermotivasi sendiri sukar. Tetapi jika anda menjumpai seseorang dengan tujuan yang serupa (berlari, berdiet, kewangan, dll.), Lihat apakah mereka ingin bekerjasama dengan anda. Atau bekerjasama dengan pasangan, saudara atau sahabat anda dalam apa jua tujuan yang ingin mereka capai. Anda tidak perlu mengejar gol yang sama – selagi anda saling mendorong dan mendorong satu sama lain untuk berjaya.
  2. Baru mulakan . Ada beberapa hari di mana anda tidak merasa ingin keluar untuk berlari, atau memikirkan anggaran anda, atau apa sahaja yang sepatutnya anda lakukan pada hari itu untuk tujuan anda. Nah, bukannya memikirkan betapa sukarnya, dan berapa lama masa yang diperlukan, beritahu diri anda bahawa anda hanya perlu memulakan.

Saya mempunyai peraturan (bukan yang asli) bahawa saya hanya perlu memakai kasut berlari dan menutup pintu di belakang saya. Selepas itu, semuanya mengalir secara semula jadi. Ketika anda duduk di rumah anda, memikirkan untuk berlari dan merasa letih, ia kelihatan sukar. Sebaik sahaja anda memulakan, tidak sesulit yang anda sangka. Petua ini berfungsi untuk saya setiap masa.

  1. Jadikan ia satu keseronokan . Salah satu sebab kita menangguhkan sesuatu yang akan membantu kita mencapai matlamat kita, seperti latihan misalnya, adalah kerana ia seperti kerja keras. Baiklah, ini mungkin benar, tetapi kuncinya adalah mencari jalan untuk menjadikannya menyenangkan atau menggembirakan. Sekiranya aktiviti matlamat anda menjadi hadiah, anda sebenarnya menantikannya. Dan itu adalah perkara yang baik.
  2. Beri masa, bersabarlah . Saya tahu, ini lebih senang diucapkan daripada dilakukan. Tetapi masalah dengan banyak dari kita adalah bahawa kita mengharapkan hasil yang cepat. Apabila anda memikirkan matlamat anda, fikirkan jangka panjang. Sekiranya anda ingin menurunkan berat badan, anda mungkin akan melihat kehilangan awal yang cepat, tetapi selebihnya akan memakan masa yang lama. Sekiranya anda ingin menjalankan maraton, anda tidak dapat melakukannya dalam semalam. Sekiranya anda tidak melihat hasil yang anda inginkan segera, jangan menyerah… beri masa. Sementara itu, gembira dengan kemajuan anda sejauh ini, dan dengan kemampuan anda untuk berpegang pada matlamat anda. Hasilnya akan datang sekiranya anda memberikannya masa.
  3. Pecahkannya menjadi matlamat mini yang lebih kecil . Kadang-kadang matlamat besar atau jangka panjang boleh menjadi luar biasa. Setelah beberapa minggu, kita mungkin kehilangan motivasi, kerana kita masih mempunyai beberapa bulan atau satu tahun atau lebih untuk mencapai tujuan. Sukar untuk mengekalkan motivasi untuk satu gol dalam jangka masa yang lama. Penyelesaian: mempunyai matlamat yang lebih kecil di sepanjang jalan.
  4. Ganjaran kepada diri sendiri. Selalunya . Dan bukan hanya untuk tujuan jangka panjang. Di atas, saya bercakap mengenai memecahkan matlamat yang lebih besar menjadi matlamat mini yang lebih kecil. Baiklah, setiap matlamat mini itu harus mempunyai ganjaran yang melekat padanya. Buat senarai matlamat anda, dengan tujuan mini, dan di sebelah masing-masing, tuliskan ganjaran yang sesuai. Oleh yang sesuai, maksud saya 1) ia berkadar dengan ukuran gol (jangan ganjaran dalam perjalanan sejauh 1 batu dengan pelayaran mewah di Bahama); dan 2) itu tidak merosakkan matlamat anda – jika anda ingin menurunkan berat badan, jangan beri hadiah seharian makanan sihat dengan pesta pencuci mulut. Ia mengalahkan diri sendiri.
  5. Cari inspirasi, setiap hari . Inspirasi adalah salah satu motivator terbaik, dan boleh didapati di mana sahaja. Setiap hari, cari inspirasi, dan ini akan membantu mengekalkan motivasi dalam jangka panjang. Sumber inspirasi boleh merangkumi: blog, kisah kejayaan dalam talian, forum, rakan dan keluarga, majalah, buku, petikan, muzik, foto, orang yang anda temui.
  6. Dapatkan jurulatih atau mengikuti kelas . Ini akan memotivasi anda untuk setidaknya muncul, dan mengambil tindakan. Ia dapat diterapkan untuk tujuan apa pun. Ini mungkin salah satu cara termotivasi yang lebih mahal untuk memotivasi diri sendiri, tetapi ia berjaya. Dan jika anda membuat kajian, anda mungkin akan menjumpai kelas murah di kawasan anda, atau anda mungkin mengenali rakan yang akan memberi bimbingan atau kaunseling secara percuma.
  7. Mempunyai alasan yang kuat. Tuliskannya . Ketahui alasan anda. Beri mereka pemikiran … dan tuliskan. Sekiranya anda mempunyai orang yang anda sayangi, dan anda melakukannya untuk mereka, itu lebih hebat daripada hanya melakukannya untuk kepentingan diri sendiri. Melakukannya untuk diri sendiri juga bagus, tetapi anda harus melakukannya untuk sesuatu yang anda BENAR-BENAR BENAR-BENAR mahu berlaku, dengan alasan yang sangat baik.
  8. Ketahui desakan anda untuk berhenti, dan bersiaplah untuk mereka . Kita semua mempunyai dorongan untuk berhenti, tetapi mereka kebanyakannya tidak sedarkan diri. Salah satu perkara yang paling kuat yang boleh anda lakukan adalah mula lebih sedar akan desakan tersebut. Latihan yang baik adalah sepanjang hari dengan sehelai kertas kecil dan memberi tanda penghitungan untuk setiap kali anda mendapat dorongan. Ini hanya membuat anda menyedari desakan. Kemudian, buatlah rancangan untuk kapan dorongan itu muncul , dan rencanakannya terlebih dahulu , dan tuliskan rancangan anda, kerana apabila dorongan itu melekat, anda tidak akan merasa ingin membuat rancangan.
  9. Jadikan peraturan untuk tidak melangkau dua hari berturut-turut . Peraturan ini mengambil kira kecenderungan semula jadi kita untuk melewatkan hari-hari sekarang. Kami tidak sempurna. Jadi, anda terlepas satu hari … sekarang hari kedua menimpa anda dan anda merasa malas … katakan pada diri sendiri TIDAK! Anda tidak akan ketinggalan dua hari berturut-turut! Zen Habits berkata demikian! Dan mulakan sahaja. Anda akan berterima kasih pada diri anda kemudian.
  10. Visualisasikan matlamat anda dengan jelas, setiap hari, sekurang-kurangnya 5-10 minit . Bayangkan hasil anda yang berjaya dengan terperinci . Tutup mata anda, dan fikirkan betul-betul bagaimana hasil kejayaan anda akan kelihatan, akan dirasakan, akan berbau dan terasa dan terasa. Di manakah anda apabila anda berjaya? Bagaimana rupa anda? Apa yang awak pakai? Bentuk sekerap gambaran mental yang mungkin. Sekarang inilah kunci seterusnya: lakukannya setiap hari . Sekurang-kurangnya selama beberapa minit setiap hari. Ini adalah satu-satunya cara untuk mengekalkan motivasi itu dalam jangka masa yang panjang.
  11. Simpan jurnal harian mengenai matlamat anda . Sekiranya anda konsisten menyimpan jurnal, ia boleh menjadi motivator yang hebat. Jurnal seharusnya tidak hanya mempunyai apa yang anda lakukan untuk hari itu, tetapi juga pemikiran anda tentang bagaimana perkembangannya, bagaimana perasaan anda, kesalahan apa yang anda buat, apa yang dapat anda lakukan untuk diperbaiki. Untuk konsisten dalam membuat jurnal, lakukanlah tepat setelah anda melakukan tugas matlamat anda setiap hari . Jadikanlah jurnal sebagai kenikmatan sensori.
  12. Buat pertandingan yang mesra dan saling menyokong . Kita semua berdaya saing, sekurang-kurangnya sedikit. Sebilangan lebih daripada yang lain. Manfaatkan bahagian fitrah manusia ini dengan menggunakannya untuk memenuhi tujuan anda. Sekiranya anda mempunyai rakan senaman atau rakan tujuan, anda mempunyai semua yang anda perlukan untuk pertandingan persahabatan. Lihat siapa yang boleh mencatat lebih banyak batu, atau menjimatkan lebih banyak dolar, setiap minggu atau bulan. Lihat siapa yang boleh melakukan lebih banyak pushup atau pullup. Lihat siapa yang dapat menurunkan berat badan paling banyak atau mempunyai abs terbaik atau kehilangan inci yang paling banyak di pinggang mereka. Pastikan matlamat ditimbang supaya persaingannya setara. Dan saling menyokong antara satu sama lain dalam tujuan anda.
  13. Buat komitmen awam yang besar . Dapat sepenuhnya komited . Ini akan melakukan muslihat setiap masa. Buat blog dan umumkan kepada dunia bahawa anda akan mencapai matlamat tertentu pada tarikh tertentu. Komited pada diri anda.
  14. Sentiasa berfikiran positif . Pantau pemikiran anda. Berhati-hatilah dengan perbincangan diri anda. Kita semua bercakap dengan diri kita sendiri, tetapi kita tidak selalu menyedari pemikiran ini. Mula mendengar. Sekiranya anda mendengar fikiran negatif, hentikan, tolak, dan gantikan dengan fikiran positif. Pemikiran positif boleh menjadi luar biasa kuat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *