Categories
Motivasi

19 Cara Untuk Bermotivasi

Dalam persekitaran kerja yang kompetitif hari ini, sumber daya terbesar kita yang belum dimanfaatkan mungkin menjadi motivasi kita sendiri.

Tetapi apa yang berlaku apabila anda tidak dapat menemukan motivasi anda atau anda tidak dapat bermotivasi cukup lama untuk menyelesaikan projek atau bahkan mengikuti tugas harian? Anda perlu mencari motivasi anda – tetapi di mana?

Anda menemuinya, kerana semua motivasi adalah motivasi diri.

Apa yang mendorong kita untuk tetap termotivasi adalah sebagai individu seperti kita, jadi anda perlu menyesuaikan motivasi yang sesuai dengan anda. Semakin anda mengetahui dan memahami diri anda, semakin berkesan usaha anda.

Berikut adalah 19 strategi mudah yang boleh anda cuba:

  1. Fahami sebab anda. Kadang-kadang tidak begitu pentingnya apa atau bagaimana , tetapi mengapa anda – tujuan di sebalik apa yang anda lakukan. Menjelaskan apa yang anda kerjakan dapat memberi anda rangsangan untuk terus berjalan.
  2. Tentukan matlamat anda. Matlamat yang ditentukan meletakkan idea anda ke mod tindakan. Ini adalah langkah penting antara merancang dan melakukan.
  3. Buat visi yang jelas. Sekiranya anda ingin berjaya, anda mesti mencipta visi menarik yang jelas, sesuatu yang dapat anda kaitkan dan bergema. Sekiranya tidak berbicara dengan hati anda, itu tidak akan memotivasi anda untuk terus berada di sasaran. Buat visi tertinggi yang mungkin, kerana anda hanya dapat mencapai apa yang anda lihat.
  4. Menghasilkan rancangan. Sebaik sahaja anda mempunyai tujuan, rancangan adalah akan membawa visi anda dan menguraikan langkah-langkah yang anda perlukan untuk menyelesaikannya. Matlamat tanpa rancangan, seperti yang kita tahu, hanyalah impian.
  5. Cari gambaran yang lebih besar. Apabila anda harus terus bermotivasi, fikirkan gambaran yang lebih besar. Bagaimana ini tidak hanya berkaitan dengan diri sendiri tetapi dengan orang lain? Bagaimana ia akan menyumbang kepada sesuatu yang penting? Di mana ini akan membuat perbezaan? Untuk mencapai lebih banyak, fikirkan lebih besar.
  6. Pastikan positif. Fikiran positif membawa kepada tindakan positif, dan pernyataan yang menegaskan diri akan membantu anda mencapai yang terbaik. Kendalikan bagaimana anda berfikir, bagaimana perasaan anda, bagaimana anda bertindak. Positif akan membantu anda membuat pilihan yang membawa kepada pencapaian.
  7. Mendekati tugas dengan cara baru. Kadang kala baru memulakannya mungkin menjadi masalah. Pendekatan yang berbeza mungkin memberi anda perspektif baru dan lebih banyak tenaga.
  8. Pecahkan matlamat menjadi tugas yang dapat dikendalikan. Satu kunci penting untuk kejayaan anda adalah kemampuan anda untuk memecahkan matlamat anda menjadi tugas tunggal yang lebih pendek dan lebih kecil. Pastikan perkara dapat diurus.
  9. Bersusun. Pastikan tempat kerja anda tidak rapi sehingga minda anda dapat teratur. Persekitaran yang tenang memberi anda peluang lebih baik untuk menjadi lebih cekap dan produktif.
  10. Atasi penundaan terus. Jangan membuat alasan atau membuang masa untuk merasionalisasi mengapa anda belum memulakannya. Sebagai gantinya, cubalah untuk mengetahui sebab sebenar kelewatan itu dan segera bekerja. Cara terbaik untuk memulakan sesuatu adalah dengan memulakan.
  11. Rebut kekuatan tarikh akhir. Menetapkan had masa untuk aktiviti akan membolehkan anda mengumpulkan sumber dan bahan anda untuk mencapai perkara-perkara yang mungkin tidak dapat anda selesaikan.
  12. Berhenti berbilang tugas. Jangan letakkan perhatian anda tetapi berikan diri anda sepenuhnya dan tidak terbahagi kepada tugas yang sedang dilakukan. Apabila anda melakukannya, peluang anda untuk berjaya meningkat.
  13. Kelaparan gangguan anda. Lakukan apa yang perlu anda lakukan untuk berhenti terganggu oleh orang, tugas, atau elektronik. Rangka strategi untuk membantu anda memulakan dan menyelesaikan tugas tanpa gangguan atau gangguan.
  14. Kekal di zon. Kerja terbaik dan produktif anda biasanya dilakukan ketika anda berada di zon tersebut. Tanya diri anda bagaimana mewujudkan persekitaran yang sempurna untuk anda melakukan kerja terbaik dan terus melakukannya sehingga anda selesai.
  15. Pilih kejayaan. Pilih untuk berjaya, kemudian berpegang pada pilihan anda dan selesaikan kesimpulannya. Dengan membuat gambaran mental mengenai diri anda yang berjaya menyelesaikan pekerjaan, anda dapat meningkatkan peluang anda untuk berjaya.
  16. Pastikan ia menyeronokkan. Sekiranya anda serius ingin terus bermotivasi, cari jalan untuk membuatnya menyenangkan. Keseronokan bukan musuh tetapi motivator yang hebat.
  17. Memanfaatkan kekuatan optimisme. Kepercayaan bahawa anda dapat mencapai sesuatu adalah mustahak untuk kemampuan anda melakukannya. Optimisme adalah asas kemajuan.
  18. Ganjaran kepada diri sendiri. Ketahui apa yang diperlukan untuk membuat diri anda menyelesaikan tugas yang ditakuti dan sediakan sistem ganjaran untuk diselesaikan.
  19. Bayangkan diri anda berjaya. Visualisasi adalah teknik yang kuat yang dapat membantu anda untuk fokus, tetap bermotivasi dan mencapai matlamat anda. Dengan membuat gambaran mental mengenai diri anda yang berjaya menyelesaikan sesuatu pekerjaan, tugas yang paling teruk sekalipun dapat dirasakan sebagai sebahagian daripada mencapai sesuatu yang besar.

Ingat, motivasi bermula dalam diri. Cari, simpan dan jadikan ia berfungsi untuk anda.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *